
Microsoft CEO Satya Nadella spreekt tijdens de Next: Economy conferentie in San Francisco op 3 november 2015.
De geplande overname door Microsoft van gamingbedrijf Activision Blizzard ter waarde van $ 68,7 miljard is niet alleen een wapen in de strijd van de techgigant om de dominantie van videogames.
Het gaat ook over de metaverse – een buzzy onderwerp op dit moment, met merken van Disney tot Walmart die werken aan het uithouwen van hun eigen niche in de digitale ruimte, die virtuele werelden belooft waar mensen uiteindelijk kunnen verkennen, werken en spelen.
Gaming lijkt een bijzonder groot deel van de metaverse-plannen van Microsoft te zijn. In een persbericht op dinsdag schreef het bedrijf dat het kopen van de maker van 'Call of Duty' en 'Warcraft' 'bouwstenen zal bieden voor het metaverse'. Later in dat persbericht zei Microsoft-CEO Satya Nadella dat gaming "een sleutelrol zal spelen in de ontwikkeling van metaverse-platforms."
De verhuizing heeft misschien lang op zich laten wachten. De metaverse interesse van bedrijven leek te exploderen nadat Facebook, nu Meta genaamd, zijn naam veranderde om zijn weddenschap op een vrijwel gerichte toekomst te weerspiegelen. Maar Microsoft en Nadella spraken publiekelijk over het potentieel van het idee, zelfs vóór Mark Zuckerberg – en namen bedrijven met grote gamingcommunity's over om hen een voorsprong te geven.
In 2020 betaalde Microsoft 7,5 miljard dollar voor ZeniMax Media, het moederbedrijf van gamestudio Bethesda. En in 2014 betaalde de techgigant $ 2,5 miljard voor Mojang, de maker van 'Minecraft'.
"Terwijl de virtuele en fysieke werelden samenkomen, is het metaversum … is in opkomst als een eersteklas platform", zei Nadella in april 2021 tijdens een kwartaalcijfersgesprek. De gamingcommunity's van Microsoft, zoals "Minecraft" en de toen 140 miljoen maandelijkse gebruikers, zouden kunnen uitgroeien tot enorme commerciële marktplaatsen "naarmate games evolueren naar metaverse economieën", voegde hij eraan toe.
Die winstoproep kwam ongeveer drie maanden voordat Zuckerberg voor het eerst zijn plannen voor Facebook en de metaverse onthulde, waardoor de uiteindelijke transformatie van het bedrijf in Meta in oktober werd geplaagd.
Hoe hiphop Vans hielp een miljardenmerk te worden
Op de Ignite 2021-conferentie van Microsoft in november vergeleek Nadella de belofte van het metaversum met de manier waarop de techwereld in de jaren 1990 naar het ontluikende internet keek.
"Als we het hebben over de metaverse, beschrijven we zowel een nieuw platform als een nieuw applicatietype, vergelijkbaar met hoe we begin jaren '90 over het web en websites spraken," zei Nadella in een keynote-toespraak op de conferentie. "Het is niet langer alleen een spelletje spelen met vrienden. Je kunt met ze in het spel zijn."
Microsoft biedt nog niet het soort commerciële virtual reality-headset dat nodig zou zijn voor zo'n meeslepende game-ervaring. Maar in juni beschreef Nadella de economische impact die metaverse gaming al kan bieden: tijdens een gesprek met Phil Spencer, het hoofd van Xbox, eigendom van Microsoft, merkte Nadella op dat de makers van tienduizenden "Minecraft" -gamemodificaties gezamenlijk meer dan $ 350 miljoen hebben binnengehaald, door nieuwe landschappen te bouwen voor andere spelers om te verkennen.
"Ze creëren hele universiteitscampussen op 'Minecraft'," zei Nadella. Microsoft profiteert ook van gemeenschappen van gamers die in-game aankopen doen, merkte hij op.
Een marktrapport schatte vorig jaar dat in-game aankopen in 2021 $ 34 miljard aan inkomsten zouden kunnen overtreffen. De Activision-deal zou kunnen helpen de bezuiniging van Microsoft te vergroten: het omvat Candy Crush Saga, een van 's werelds populairste mobiele games, die naar schatting meer dan $ 1 miljard per jaar binnenhaalt uit in-app-aankopen.
Natuurlijk zijn de metaverse weddenschappen van Microsoft niet beperkt tot gaming. Het bedrijf lanceerde vorig jaar een Mesh-cloudsamenwerkingsservice voor virtuele 3D-zakelijke bijeenkomsten, waarvan Microsoft zei dat deze "kan dienen als een toegangspoort tot het metaversum."
En op de Build-conferentie van Microsoft in mei 2021 ging Nadella's keynote-toespraak in op wat hij beschrijft als de "enterprise metaverse", waar bedrijven de bedrijfssoftwareproducten van Microsoft kunnen gebruiken om hun toeleveringsketens in de metaverse te bewaken, waarbij ze "een complete digitale tweeling" bouwen naar hun real-world infrastructuur om producten beter te volgen van de productiefase tot de levering.
Maar de overeenkomst van dinsdag om Activision te kopen, laat zien dat Microsoft gaming zou kunnen zien als een manier om te concurreren met Meta en andere metaverse-reuzen in de toekomst. Nadella heeft inderdaad al gehint op het idee van meerdere metaverses net onder de paraplu van de gamingdivisies van Microsoft.
"Als je 'Halo' als game neemt, is het een metaverse. 'Minecraft' is een metaversum, en dat geldt ook voor 'Flight Sim'," vertelde Nadella in november aan Bloomberg. "In zekere zin zijn ze vandaag 2D, en de vraag is: 'Kun je dat nu meenemen naar een volledige 3D-wereld?' En dat zijn we absoluut van plan."