Sinds de eerste Metaverse Fashion Week hebben merken zich gehaast met virtuele modecollecties – van Nike Cryptokicks en DGFamily Boxes tot Burberry's Mythical Games collabDe Doge Crown NFT heeft misschien voor US $ 1 miljoen verkocht – maar er zijn enkele enorme technische uitdagingen voor het bezitten en 'dragen' van digitale stukken die nog steeds moeten worden gladgestreken
Na een fenomenaal debuut in de NFT-wereld – waarmee eind vorig jaar bijna US $ 5,7 miljoen werd verdiend met zijn Collezione Genesi-minicollectie – presenteert luxe modemerk Dolce & Gabbana nu een reeks NFT's met de naam DGFamily Boxes. De digitaal vervaardigde glazen dozen fungeren als virtuele sleutels tot het digitale universum van het merk dat alleen toegankelijk is voor leden, met de gelaagde zwarte, gouden en platina opties die een reeks steeds exclusievere fygitale ervaringen ontgrendelen.
"Het idee is om een gated community te creëren", legt Shashi Menon uit, oprichter van UNXD, de NFT-marktplaats die de NFT-collecties van D&G bedacht en lanceerde. "De DGFamily NFT zal dienen als een paraplu voor een reeks dingen die Dolce & Gabbana zal doen in de Web 3.0-ruimte. Elk van de niveaus komt overeen met een ander niveau van exclusieve voordelen die in de vorm van druppels komen. Deze zullen uniek zijn voor de DGFamily-gemeenschap."
Hebben we nog modeweken nodig? Luxe verhuist naar het metaverse23 mei 2022

De Doge Crown NFT werd verkocht voor meer dan US $ 1 miljoen. Foto: UNXD
Een van de eerste druppels is een collectie digital-only wearables die D&G presenteerde tijdens de eerste Metaverse Fashion Week in maart. De tweede release, die in juni zal plaatsvinden, is een digitale en fysieke collectie T-shirts, hoodies en trainers die speciaal voor deze community zijn gemaakt. De druppels komen in de vorm van NFT's die aan iemand anders kunnen worden verhandeld of kunnen worden ingewisseld voor de fysieke goederen. "Ze zijn niet mogelijk om te kopen in een D&G-boetiek of e-commerce winkel," voegt Menon toe.

Dolce & Gabbana's Mosaic Impossible virtuele jas. Foto: UNXD
De D&G-drops bevatten ook creaties van InBetweeners, een NFT-community gemaakt door kunstenaar en cartoonontwerper Gianpiero D'Alessandro, die een onwaarschijnlijke fan en medewerker vond in popster Justin Bieber.
Een belangrijke vraag, terwijl modemerken blijven investeren in en creëren van mode-NFT's en eigenschappen voor Web 3.0, is waar kopers pronken met hun digitale wearables?
De realiteit is dat er niet veel metaverses zijn die klaar en live zijn, waar men digitale mode wearables kan dragenRobert Hoogendoorn, mode NFT investeerder
Drie van de negen stukken in D&G's Collezione Genesi werden gekocht door Red DAO (wat staat voor decentrale autonome organisatie), een groep van 50 blockchain-technologie-experts en ontwerpers. Een van de aankopen was The Doge Crown, een NFT die 423 Ethereum in digitale valuta kostte, het equivalent van meer dan US $ 1,1 miljoen op dat moment. Het bevatte digitale voordelen zoals een aangepaste digitale recreatie van het stuk in een open metaverse en een fysieke versie.
Hoe veranderen NFT's de kunstwereld? Van nieuwe platformen naar bekende kopers25 mei 2022
Zeven maanden later, hebben de Red DAO-leden de digitale wearables van D&G al in het metaversum geslingerd? "De Doge Crown wordt in bewaring genomen door UNXD, op verzoek van Red DAO-leden", zegt stichtend lid Megan Kaspar.
Kaspar is een digitale modeliefhebber en houdt zich al lang bezig met digitale wearables. "In Web 2.0 metaverse platforms zoals Instagram heb ik AR [augmented reality] wearables gedragen zoals RTFKT-trainers en Fendi-try-ons ondersteund door DressX," voegt ze eraan toe. "In Web 3.0 metaverse platforms zoals Decentraland en Boson Protocol's Portal, heb ik ook verschillende digitale modestukken en accessoires geprobeerd."

Maak kennis met het virtuele "metajacket". Foto: RTFK
Maar ze is in de minderheid – voorlopig. "De realiteit is dat er niet veel metaverses zijn die klaar en live zijn, waar je digitale mode-wearables kunt dragen", zegt Robert Hoogendoorn, een mode-NFT-investeerder.
Er is ook het probleem van slechte interoperabiliteit: op dit moment kan een wearable voor Decentraland alleen binnen Decentraland worden gedragen. "Ik kan niet elke digitale wearable die ik bezit dragen in een metaverse van mijn keuze – het gebruik ervan is beperkt," voegt hij eraan toe. "Decentraland is bijvoorbeeld een van de weinige actieve en live, driedimensionale virtual reality-platforms. [Maar] Ik kan mijn digitale Nike Cryptokicks momenteel niet dragen in Decentraland. Ik denk dat ik ze op een gegeven moment kan dragen."

Virtuele trainers geschikt voor het metaversum. Foto: RTFKT
NFT-marktplaatsmakers zijn zich goed bewust van de problemen waarmee kopers worden geconfronteerd. "Interoperabiliteit is de heilige graal van Web 3.0 – het is wat we hopen dat er in de toekomst zal gebeuren", zegt Olivier Moingeon, mede-oprichter van de Exclusible NFT-marktplaats. "Op dit moment heb je twee beperkingen. De eerste is technologisch – elk platform heeft zijn eigen specificaties. De tweede is de esthetiek. Als ik bijvoorbeeld een avatar heb van [blockchain-gebaseerde open wereldgame] The Sandbox, kan ik dat personage niet meenemen naar Decentraland, ook al staan beide platforms op Ethereum. Deze beperking komt door het verschil in het ontwerp van deze platforms."
Veelzeggend is dat de digitale draagbare collectie van D&G ook speciaal is gemaakt voor Decentraland, de virtuele wereld die begin 2020 werd gelanceerd.
We zijn zo ontzettend vroeg in de curve en het zal nog een aantal jaren duren voordat het echt gemakkelijk wordtShashi Menon, oprichter, UNXD
Ondanks de beperkingen met interoperabiliteit en beperkte actieve metaverses, bruist de NFT-marktplaats nog steeds. Volgens een fashion tech-rapport van McKinsey & Company bereikten de wereldwijde uitgaven aan virtuele goederen in 2021 meer dan US $ 100 miljard, meer dan het dubbele van de prestaties in 2015, met ongeveer 30 procent van de omzet toegeschreven aan virtuele mode-activa.

Burberry werkt samen met Mythical Games bij de lancering van een NFT-collectie versierd met het nieuwe TB Summer Monogram van het merk. Foto: Burberry/ Mythical Games
Maar verleiden deze cijfers je om je eerste digitale hoodie te kopen? Online winkelen voor fysieke mode is een fluitje van een cent voor degenen die bekend zijn met gestroomlijnde e-commerce winkels.
Maar momenteel accepteren de meeste opmerkelijke NFT-marktplaatsen alleen crypto-portefeuilles. En dat betekent aanpassen aan welke cryptocurrency dan ook wordt geaccepteerd door de NFT-winkel waar u wilt winkelen. "Het is nog niet de winkelwagenervaring van traditionele webshops, maar het gaat wel die kant op", zegt Hoogendoorn.
Hoe komen Hollywood-beroemdheden in de NFT-rage?2 mei 2022
Een evoluerende trend in de Web 3.0-ruimte is het onboarden van platforms waarmee gebruikers veelgebruikte betaalmethoden zoals creditcards kunnen gebruiken om cryptocurrencies te laden. Menon legt uit: "Op UNXD kun je bijvoorbeeld een account aanmaken met je e-mailadres, in plaats van te beginnen met het maken van een wallet. Het tweede ding is het proces van het kopen van crypto.

Een Balmain virtuele look, onderdeel van de NFT-collectie van het merk. Foto: Balmain
"We hebben al Moonpay waar je crypto kunt kopen met je creditcard."
Dan is er de term "gasvergoeding", wat geen vergoeding is voor het verbruik van enige vorm van brandstof. In de Ethereum-wereld is dit een soort transactiekosten, betaald aan cryptocurrency-mijnwerkers, voor het valideren van de transactie. In tegenstelling tot transactiekosten bij traditionele e-commerce winkels, zijn gaskosten niet vast, maar dynamisch en soms concurrerend wanneer het transactieverkeer zwaar is op het Ethereum-netwerk.
"Gaskosten op de Ethereum-blockchain stellen gebruikers in staat om voorrang te krijgen. Betaal meer gaskosten en uw bestelling wordt sneller uitgevoerd. Dus je kunt je voorstellen dat dingen soms gek worden – vooral tijdens de beperkte periodeverkoop van een langverwachte NFT-lancering. Onlangs betaalden mensen 2 Ethereum (ongeveer HK $ 15.000) aan gaskosten om een stuk virtueel land in Otherside te bemachtigen, een metaverse wereld gemaakt door Yuga Labs, het bedrijf achter de beroemde Bored Ape Yacht Club.

Litecoin, Bitcoin en Ethereum, verkrijgbaar bij een geldautomaat in Boedapest, Hongarije. Foto: Bloomberg
Hoogendoorn zegt dat dit uitzonderlijk was en dat de gastarieven meestal niet zulke hoge waarden bereiken. "Het kan gebeuren wanneer je iets wilt kopen, maar je transactie gaat niet door omdat je niet genoeg cryptocurrency in je crypto wallet hebt om je gaskosten te dekken", waarschuwt Hoogendoorn. "Op andere blockchains zijn deze problemen helemaal niet zo groot, maar de beste en meest waardevolle NFT-activa bestaan op Ethereum."
Voor sommige digitaal onderlegde fashionista's is het echter deze volatiliteit – en exclusiviteit – die hen in de eerste plaats naar de virtuele wereld lokt.
"De overgrote meerderheid van de mensen die tegenwoordig met NFT's omgaan, is iets technisch beter onderlegd dan de gemiddelde consument," voegt Menon toe. "We zijn zo ontzettend vroeg in de curve en het zal nog een aantal jaren duren voordat het echt makkelijk wordt."